Een geborduurde visnet een kaftan knoppen fournituren, een jilbab cashmere-lichaam conforme ... Zhor Rais, die gisteren marcheerden aan de zijlijn van de haute couture in Parijs, wil laten zien hoe de traditionele Marokkaanse kleding kan aanpassen aan de moderniteit . "De kaftan wil zijn plaats in de garderobe van de westerse vrouwen in het midden van de kostuums en jassen" beweert Zhor Rais, een inwoner van Casablanca, waar ze in 1984 het huis "couture Zhor Rais ', dat vijftien telt mensen en buiten een bataljon van kleine handjes.
Europese ontwerpers zijn het absorberen van het Oosten om hun modellen te maken, waarom de Marokkaanse kaftan zou het van internationale haute couture worden uitgesloten, vraagtekens bij de stylist die opriep tot de stoffen van Europa's grootste fabrikanten zoals Jakob Schlaepfer Zwitserland , een leverancier van de Parijse haute couture. Sinds het begin, heeft de ontwerper getracht slechts rond de Marokkaanse traditionele kleding (kaftan jilbab, Gandoura, harembroek ..) bekend om hun comfort te werken. Geen manier voor haar om naar Parijs jurken tussen Oost en West te presenteren als andere kunstenaars, met name uit Libanon.
De kaftan volgens Zhor Rais kan haar identiteit te behouden, terwijl wordt opgewaardeerd omdat "het is een authentieke kleding, oude, oorspronkelijk gedragen door mannen sinds de 18e eeuw door vrouwen," zei ze tegen AFP aan de vooravond van zijn show.
Als het draagt ook meer traditionele luxueuze kamers voor familie of religieuze feestdagen, Zhor Rais altijd op zoek naar nieuwe ideeën om een soort te vernieuwen "terug in de mode is er tien jaar in Marokko." "Ik vind het zelfs een kaftan denim! "Ze zegt.
Hiervoor heeft hij bondgenoten in grootte gevonden onder de ambachtslieden van het land. Er zijn zulke vrouwen die de kleine knoppen (akkads) gors sieren en kaftans van thuis uit werken en te realiseren, die de naald maken doorboorde de borstkas ultrafijne sieren de mousseline tunieken, alleen degenen die de vervaardiging of kwastjes vlechten etc.
De Marokkaanse kaftan geïnspireerd couturiers ...
In verschillende weefsels, in verschillende kleuren en genaaid in meerdere modellen, stylisten laten een levendige fantasie die met geluk elke vrouw vult.
De Marokkaanse kaftan, heeft vandaag een spannende succes tot het punt dat succes kwam de grote belangstelling van de internationale gemeenschap en alle belangrijke buitenlandse ontwerpers. Van Yves Saint Laurent aan Jean-Paul Gautier, aarzelen ze niet om te komen en op te vrolijken Marokkaanse parades en verheerlijken de kant geborduurde naden en adel wordt verstrekt door deze gewoonte die zijn elegantie niet heeft verloren sinds eeuwen .
Gedragen op de traditionele manier of met een vleugje lef, de vrouwen het erover eens dat ze zich mooi, aantrekkelijk en heel vrouwelijk in deze pracht en praal. Tot het punt dat in bepaalde gunstige ceremonies, zien we de Egyptische actrices, Syrische, Franse ... geklede Marokkaanse met een prachtig genade en oogverblindende raffinement.
Word een echte ondergewaardeerde waarde kleding, kunnen we alleen maar trots zijn op het werk van duizenden ambachtslieden en vrouwen die vochten hem een plaats in de wereld van de haute couture te geven.
Wij constateren echter dat sommige ontwerpers zijn die misbruik maken van het algemene enthousiasme om prijzen vast te stellen soms meevaller. Kosten zo hoog dat traditionele kleding is niet meer binnen het bereik van de Marokkaanse vrouwen minder te lenen of gewoon een slechte imitatie gekopieerd van een van de tijdschriften, pronken de nieuwste ontwerpen tot nu toe.
Gegeven deze houding, het moet gezegd worden dat de kaftan is een erfgoed dat behoort tot alle Marokkanen. Het is onderdeel van ons erfgoed. Als we willen dat de grens overgaat, is er geen kwaad in. Integendeel, dit is een belangrijke stap voorwaarts, maar vergeet niet dat het belangrijkste doel blijft de Marokkaanse vrouw wier financiële middelen niet altijd aan deze torenhoge prijzen.
Dat ontwerpers stoppen dit gesteggel en deze onsamenhangende prijsopgave. Marokkaanse vrouwen uit verschillende sociale lagen willen uitstekende werk dat binnen hun bereik, zonder te vervallen in extravagantie en inconsistentie. Wat betreft degenen die over voldoende middelen beschikken, zijn zij vrij om deel te nemen aan de race voor de veiling!
Europese ontwerpers zijn het absorberen van het Oosten om hun modellen te maken, waarom de Marokkaanse kaftan zou het van internationale haute couture worden uitgesloten, vraagtekens bij de stylist die opriep tot de stoffen van Europa's grootste fabrikanten zoals Jakob Schlaepfer Zwitserland , een leverancier van de Parijse haute couture. Sinds het begin, heeft de ontwerper getracht slechts rond de Marokkaanse traditionele kleding (kaftan jilbab, Gandoura, harembroek ..) bekend om hun comfort te werken. Geen manier voor haar om naar Parijs jurken tussen Oost en West te presenteren als andere kunstenaars, met name uit Libanon.
De kaftan volgens Zhor Rais kan haar identiteit te behouden, terwijl wordt opgewaardeerd omdat "het is een authentieke kleding, oude, oorspronkelijk gedragen door mannen sinds de 18e eeuw door vrouwen," zei ze tegen AFP aan de vooravond van zijn show.
Als het draagt ook meer traditionele luxueuze kamers voor familie of religieuze feestdagen, Zhor Rais altijd op zoek naar nieuwe ideeën om een soort te vernieuwen "terug in de mode is er tien jaar in Marokko." "Ik vind het zelfs een kaftan denim! "Ze zegt.
Hiervoor heeft hij bondgenoten in grootte gevonden onder de ambachtslieden van het land. Er zijn zulke vrouwen die de kleine knoppen (akkads) gors sieren en kaftans van thuis uit werken en te realiseren, die de naald maken doorboorde de borstkas ultrafijne sieren de mousseline tunieken, alleen degenen die de vervaardiging of kwastjes vlechten etc.
De Marokkaanse kaftan geïnspireerd couturiers ...
In verschillende weefsels, in verschillende kleuren en genaaid in meerdere modellen, stylisten laten een levendige fantasie die met geluk elke vrouw vult.
De Marokkaanse kaftan, heeft vandaag een spannende succes tot het punt dat succes kwam de grote belangstelling van de internationale gemeenschap en alle belangrijke buitenlandse ontwerpers. Van Yves Saint Laurent aan Jean-Paul Gautier, aarzelen ze niet om te komen en op te vrolijken Marokkaanse parades en verheerlijken de kant geborduurde naden en adel wordt verstrekt door deze gewoonte die zijn elegantie niet heeft verloren sinds eeuwen .
Gedragen op de traditionele manier of met een vleugje lef, de vrouwen het erover eens dat ze zich mooi, aantrekkelijk en heel vrouwelijk in deze pracht en praal. Tot het punt dat in bepaalde gunstige ceremonies, zien we de Egyptische actrices, Syrische, Franse ... geklede Marokkaanse met een prachtig genade en oogverblindende raffinement.
Word een echte ondergewaardeerde waarde kleding, kunnen we alleen maar trots zijn op het werk van duizenden ambachtslieden en vrouwen die vochten hem een plaats in de wereld van de haute couture te geven.
Wij constateren echter dat sommige ontwerpers zijn die misbruik maken van het algemene enthousiasme om prijzen vast te stellen soms meevaller. Kosten zo hoog dat traditionele kleding is niet meer binnen het bereik van de Marokkaanse vrouwen minder te lenen of gewoon een slechte imitatie gekopieerd van een van de tijdschriften, pronken de nieuwste ontwerpen tot nu toe.
Gegeven deze houding, het moet gezegd worden dat de kaftan is een erfgoed dat behoort tot alle Marokkanen. Het is onderdeel van ons erfgoed. Als we willen dat de grens overgaat, is er geen kwaad in. Integendeel, dit is een belangrijke stap voorwaarts, maar vergeet niet dat het belangrijkste doel blijft de Marokkaanse vrouw wier financiële middelen niet altijd aan deze torenhoge prijzen.
Dat ontwerpers stoppen dit gesteggel en deze onsamenhangende prijsopgave. Marokkaanse vrouwen uit verschillende sociale lagen willen uitstekende werk dat binnen hun bereik, zonder te vervallen in extravagantie en inconsistentie. Wat betreft degenen die over voldoende middelen beschikken, zijn zij vrij om deel te nemen aan de race voor de veiling!
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire